Ne izvoze samo plaćenike nego i uljepšavaju Haftarovu sliku u medijima

0
266

Napori ruske zaštitarske firme Vagner ne svode se samo na opskrbljivanje snaga umirovljenog libijskog generala Khalife Haftara plaćenicima nego i na pokušaje utjecaja na javno mišljenje u zemlji uplitanjem u medije, javljaju agencije.

Najpoznatija ruska firma za pružanje sigurnosnih usluga u vlasništvu je biznismena Jevgenija Prigožina, koji je blizak s ruskim predsjednikom Vladimirom Putinom.

Prigožin je poznat po nadimku “Putinov kuhar”, s obzirom na to da vodi kompaniju za katering Concord, koja je organizirala dočeke za Kremlj, a pod američkim je sankcijama od kraja 2016.

Zaštitarska firma Vagner obavlja zadatke izvan države koje Moskva ne želi službeno preuzeti na sebe, a poznata je po ulozi u aneksiji Krima, sudjelovanju u sukobima na istoku Ukrajine zajedno sa separatistima, ali i po slanju plaćenika u Siriju da se bore na strani snaga sirijskog režima, a isto to učinila je i u afričkim zemljama.

Porast broja plaćenika

Ime te firme nedavno je posebno došlo do izražaja nakon pojačanja sukoba u Libiji između međunarodno priznate Vlade nacionalnog jedinstva i Haftara, koji više od godine vodi napade s namjerom da preuzme kontrolu nad glavnim gradom Libije Tripolijem.

Prema izvještaju američkog Ministarstva odbrane, broj ruskih plaćenika u Libiji porastao je s 200 pripadnika u septembru 2019. na između 800 i 1.400 krajem iste godine, dok je turski predsjednik Recep Tayyip Erdogan u februaru rekao da je broj plaćenika dostigao 2.500.

Ne samo da Vagner Haftara opskrbljuje plaćenicima nego pokušava služiti ruskim planovima kroz svoje medijske, političke i finansijske “konsultantske usluge”.

Javno mišljenje lojalno Haftaru

Vagner nastoji utjecati na formiranje javnog mišljenja koje će podržavati Haftara i Saifa al-Islama Gaddafija, sina pokojnog vođe Muamera Gadafija, navodi se u istraživanju koje je objavio Američki centar za kibernetičku politiku na Univerzitetu Stanford.

Izvještaj koji je pripremio Centar za istraživanje Dossier u Londonu pokazao je da je Vagner preduzeo aktivnosti poput “sklapanja partnerstva s televizijskim kanalom Jamahiriya, koji datira iz vremena Gaddafijevog režima, te emitiranja programa koji služe interesima Haftara i Saifa al-Islama Gaddafija”.

Vagner je također objavio novine odane Haftaru, pružao savjetodavne usluge televizijskom kanalu koji podržava libijskog generala i vodio naloge tih medija na društvenim mrežama.

Centar Dossier zasniva svoj izvještaj na prepiskama dobijenim o aktivnostima Vagnera u području medija u Libiji.

Partner Gaddafijevog TV-kanala u cilju podrške Haftaru

Prema izvještaju, Vagner je stekao 50 posto kapitala TV-kanala Jamahiriya, koji je prestao s emitiranjem programa nakon revolucije koja je srušila Gaddafija s vlasti, a zatim je nastavio emitiranje iz Egipta.

U izvještaju se navodi da je kanal uznapredovao u smislu tehničkih mogućnosti nakon što se Vagner uključio u to pitanje. Također, počinje s redovnim emitiranjem programa, koji je ranije bio neredovan i prekidao se svaka dva ili tri mjeseca.

Navodi se i to da je kanal postao veoma popularan među pristalicama Saifa al-Islama Gaddafija, a procjenjuje se da ga sedmično prati približno šest miliona ljudi.

U izvještaju se kaže i da je kanal lojalan Saifu al-Islamu i koristi nostalgičan narativ o Gaddafijevoj eri. U prvim mjesecima prošle godine postepeno je prelazio na promociju Haftara kroz svoj program na TV-ekranima ili računima na društvenim mrežama.

U izvještaju je navedeno da je promjena uredničke politike u korist Haftara razljutila Gaddafijeve pristalice, te se skreće pažnja i na otvaranje desetaka računa na društvenim mrežama povezanih s TV-kanalom, te da neki od njih imaju stotine hiljada pretplatnika.

Stvaranje novog vođe

Prije otprilike mjesec američka agencija Bloomberg izvijestila je da je Vagner obavio sastanke sa Saifom al-Islamom, s ciljem da ga postavi za vođu Libije.

Bloomberg je otkrio da je libijska Vlada nacionalnog jedinstva prošle godine uspjela uhapsiti dva ruska agenta, a da su dokumenti koji su zaplijenjeni u operaciji otkrili informacije o sastancima s Gaddafijevim sinom.

Prema tim dokumentima, dvojica ruskih agenata obavila su tri sastanka sa Saifom al-Islamom, koga traži Međunarodni krivični sud, a jednom od sastanaka prisustvovao je savjetnik za rusku predizbornu kampanju.

Svjetski mediji također su u brojnim člancima govorili o tome da se ruske opcije ne svode samo na Haftara u Libiji, te da je Saif al-Islam i dalje jedna od ruskih opcija.

List odan Haftaru

Izvještaj Centra Dossier navodi da je Vagner objavio časopis Sawt al-Shaab, koji se distribuira besplatno. Također  skreće pažnju na urednički pristup tog lista, koji je izrazito odan generalu Haftaru i usmjeren protiv Vlade nacionalnog pomirenja.

Pažnja Vagnera usmjerena je i na televizijski kanal Libya Alhadath, čiji je vlasnik Haftarov sin Saddam, a koji emitira program iz Libije od 2015.

Prema izvještaju, Vagnerovi medijski stručnjaci proveli su evaluaciju rada te televizijske stanice i predstavili svoje preporuke menadžmentu kanala.

Iako su Haftarove snage 21. marta izjavile da pristaju na primirje kako bi se usredotočilo na napore u borbi protiv korona virusa, nastavile su s ofanzivom koja je počela 4. aprila 2019. s ciljem preuzimanja kontrole nad Tripolijem, u kojem je sjedište Vlade nacionalnog jedinstva.

Kao odgovor na konstantna kršenja, međunarodno priznata vlada 26. marta pokrenula je vojnu operaciju “Oluja mira” protiv Haftarovih snaga, koje Vladi nacionalnog jedinstva osporavaju legitimitet i autoritet u zemlji.

U okviru te operacije snage međunarodno priznate vlade uspjele su u ponedjeljak preuzeti kontrolu nad šest gradova i dva strateška područja od Haftarovih snaga, među kojima su posebno bitni gradovi Sabrata i Surman, čime su preuzeli kontrolu nad cijelom zapadnom obalom do granice Tunisa.

Izvor: Agencije